|
|
Fadervor
som dåbsord
Villy
Klit-Johansen
Dåbsritualet
havde umådelig stor betydning for Grundtvig. Hans
studier i ritualet og ikke mindst hans af dåbsritualet
inspirerede salmer har æren for, at vi i Danmark har
bevaret langt mere af det klassiske ritual end vore
nabolande. Grundtvigs store indsats i denne sammenhæng
er en konsekvens af hans dåbspagtsteologi, som jeg
omfatter med varm interesse for ikke at sige stor
begejstring. Hvilket vil være mange bekendt.
Den smukke og trøsterige salme ”Sov sødt barnlille”
bliver man aldrig færdig med. Den står i afsnittet
”Trøst og fred”, men bruges i mange kirker som
dåbssalme. Det giver god mening, eftersom dåben er det,
der har givet Grundtvig ”skabelonen” til den.
I
salmens fjerde strofe synger vi: ”et ord af Guds søn /
er blevet til bøn”, og vi tænker måske: Ja det er klart,
Fadervor er jo den bøn, Jesus lærte sine disciple, så
den stammer oprindelig fra ham. Men nej, det er ikke en
lidt kluntet måde at sige, at Fadervors ophavsmand er
Jesus. Det ville også ligne Grundtvig dårligt. Ordene
skal forstås ud fra sammenhængen. Der ligger meget mere
i det end som så.
Hvis
jeg nu et øjeblik ser bort fra salmens vidunderlige
skønhed og analyserer lidt, så dukker der nemlig noget
interessant op, som får én til at sige aha, nå sådan! så
forstår jeg pludselig, hvad Grundtvig mener.
Sagen
er den, at Grundtvig klæbede sig til dåbsritualet. Vel
at mærke dåbsritualet, som det var dengang, før man i
1912 flyttede Fadervor hen efter vandøsningen.
I
det gamle dåbsritual kom Fadervor umiddelbart efter
”børneevangeliet”, det med de velkendte ord: ”Lad de små
børn komme til mig osv.” Den rækkefølge findes allerede
i Luthers ”Taufbüchlein” og er sikkert meget ældre.
I
Luthers ritual, som var den tradition, Grundtvig levede
i, er det sådan: Børneevangeliet fra Markus slutter med
ordene: ”Og [Jesus] tog dem i favn og lagde hænderne på
dem og velsignede dem.” Uden nogen snak fortsætter
Luthers ritual: ”Så skal præsten lægge sine hænder på
barnets hoved og bede Fadervor, mens fadderne knæler:
Fadervor, du, som er i Himlene …”
Fadervor
er altså simpelthen et ord, talt af Vor Herre Jesus selv
til dåbsbarnet. Hans velsignelsesord dengang, da han i
landet øst for Jordan (Markus 10) lagde hænderne på de
små børn, kender vi ikke, men nu ved dåben siger han
Fadervor til den, der døbes. Det skal forstås sådan, at
nok er det præsten, der siger Fadervor, men i
virkeligheden lægger han blot stemme til.
Grundtvig
er ikke i tvivl om, at Vor Herre Jesus virkelig står
usynlig ved siden af, og det er ham, der taler. ”Et ord
af Guds Søn er blevet til bøn” betyder altså ikke sådan
i al almindelighed, at Fadervor som bekendt er Herrens
bøn. Nej, ud fra sammenhængen har det en præcis og
specifik betydning. Fadervor er Herrens eget ord i dette
øjeblik, talt personligt til den, der skal døbes. Og ved
at sige Fadervor til den, der døbes, tager han denne med
ind i sit eget barneforhold til sin himmelske Fader. Nu
kan vi sige Far til den almægtige skaber og leve i
barnets tillid til ham.
Fadervor
er altså Guds ord, før det er vores ord. Derfor kalder
Grundtvig i verset forud Fadervor for ”det lille Guds
ord”. Det er ellers dåbspagten, han plejer at kalde “det
lille ord af Herrens egen mund”, men her er det
Fadervor. Og bønnen er nok det lille Guds ord i
sammenligning med dåbspagten, der så bliver det store.
Hvor
er det en skam, at den sammenhæng er gået tabt med
flytningen af Fadervor i 1912-ritualet. Man kan ikke
ændre de enkelte leds rækkefølge uden at gribe dybt ind
i og ændre dåbsteologien.
Vi
har den rest tilbage af den gamle sammenhæng, at præsten
stadig skal lægge hånden på barnets hoved, mens han
siger Fadervor, men det undlader flere og flere præster
at gøre, vel netop fordi de ikke har mulighed for at se
sammenhængen, som altså er, at Fadervor er Herrens eget
ord, der bliver sagt til os ved døbefonten, ligesom
Jesus engang for et par tusinde år siden lagde hænderne
på børnene og velsignede dem med ord, som vi altså ikke
kender.
Og
når det anfægtede Guds-barn senere i livet beder
Fadervor, omfavner Guds engle i Himlen det lille
Guds-ord med glæde.
”De
råbe, de sjunge:
På jordklimpens tunge
Et ord af Guds Søn
Er blevet til bøn.”
Jordklimpen
er mennesket. Det er stort, at Guds Søns ord er blevet
vores, så det kan blive til bøn på vores tunge. Vi kan
sammen med Guds Søn tale til Vor Far i Himlen. Det er så
stort, at Guds engle i Himlen jubler over det!
|
|
|
|